Broga Hills

Broga HillsBukit Botakfrom 2nd pointtest lightpuasjump

Sekali lagi ke Broga, Selangor. Dekat saja dengan rumah aku, Bangi Lama. Dalam 15 minit. Tujuan utama adalah menunjuk jalan dan mendaki  satu bukit yang kami namakan Broga Hill atau bukit Broga. Tanya tuan tanah di sekitar situ ada yang panggil bukit tu bukit botak. Ada juga yang panggil bukit lalang. Tuan tanahnya tidak dapat dikenal pasti.Jalan untuk naik ke bukit ni berhadapan dengan Ladang Arnab Broga atau di batu tanda 1bt mau ke Broga.

Sejak 2 menjak ni, Bukit ni semakin ramai pengunjungnya. Dari awal pagi dah ramai org mula mendaki untuk bersenam. Jogging gitu-gitu. Ada yang mendaki semata2 untuk bergambar. Di sebelah petang ramai juga mendaki untuk bersenam sambil menikmati panorama indah ‘sunset’. Sampai naik hairan pemilik2 kebun dan dusun di situ. Pernah sorang pemilik kebun di situ berhenti bertanyakan pada aku, “Dik,  apa org buat ramai2 naik bukit ni. Sejak 2 menjak ni makin ramai ja. Kutip tol banyak gak dapat nih”. Aku tersenyum ja dengar dia tanya aku. Aku jawap, “Tengok lalang bang. Tgk bukit bukau dari atas sana. Cantik.” Brader tu pun senyum. Ish lalang pun cantik.

Dalam ramai2 org yang datang, kebanyakannya bangsa cina. Orang putih pun ada. Ada yang datang dari Johor, Penang, Kl.  Mereka ni mungkin lebih peka dengan kecantikan alam semulajadi la aku rasa.

Apapun. Setiap keindahan adalah datang dari Allah. Maha suci Allah.

Esok lusa aku akan ke sana lagi. InsyaAllah.

————————
Syafirol Hafiz Arsad

5 Responses to Broga Hills

  1. nik says:

    jgn la esok lusa, sabtu ni aaa naik lagi…

  2. DaNyA says:

    Broga hill nie katne? cantik..

    kat bangi lama ke? dekat je ngan umah…

    area mane tu?

    • piiown says:

      broga hill lepas pekan semenyih.. jalan ke broga. 1 km sebelum broga.

      saya kat desa mahlota. kalau nak g boleh ajak. kalau saya free saya join.

  3. DaNyA says:

    ok..tq..

    cantik2 gambar..suka tgk…

    keep it up..

    bro..

    edit gmbar pkai photoshop eh?

    camne nak dpt? salu nak download dari tenet cam susah je…

Leave a comment