Kongsi Ilmu Fotografi (KIF) Part 1

January 16, 2009

Dah beberapa kali dan beberapa org bertanyakan kepada saya untuk minta tunjuk ajar tentang photography. Mulanya terasa diri ini x layak nak memberi tunjuk ajar. Tapi bila difikirkan semula, apasalahnya berkongsi ilmu yg ada walaupun x seberapa. Ada saya pernah terbaca, lebih banyak kita mengajar (memberi ilmu) lebih banyak yang akan kita tahu dan nak tahu.

So semalam saya buat sesi free kongsi ilmu fotografi di Putrajaya selepas balik kerja. Ingatkan sorang ja yg dtg tapi 4 orang dan seorang model ( kira modellah ya, alin ). Apa yg saya kongsikan adalah basic photography, aperture, shutter dan iso. Saya juga ada terangkan serba sikit apa kesalahan yang saya dah buat dan minta diorang jgn buat dan buat benda yg betul.

Dalam tempoh sejam dapatlah serba sedikit saya kongsikan. Byk sgt input nak diberi tapi takut tak terkejar oleh diorang memandangkan diorang mmg baru sgt. Lain kali kalau ada masa terluang kita buat lagi tapi saya akan khususkan pada satu dua subjek saja.

Thanks fazli, anuar, wahab, fizi dan alin.

mereka yg hadir

Diantara mereka yg berminat dgn fotografi.

penerangan

Adakah perlu external flash ? Untuk feel atau apa ?

alin pun berminat
Alin pun berminat ya.

macam itu ke compo
Inilah composition. Faham x.

bokeh
Demo tentang bokeh.

test compo
Gambar digunakan untuk menceritakan sikit ttg compo. Model, Alin.

shutter

Kedua-dua gambar ni digunakan untuk demo ttg penggunaan shutter speed.

slow shutter

Aktiviti : Kongsi Ilmu Fotografi
Lokasi : Putrajaya
Masa : 15 Januari 2009, 6.30 ptg – 7.45 ptg
Yg Hadir : fazli, anuar, wahab, fizi dan alin (model).
Subjek : Basic Photography
Penganjur : Syafirol Hafiz Arsad