Foto si Kecil (kicik) Part 1

January 17, 2009

cak

Nak mem ‘potret’ kan si kecil ? Apa yg anda perlukan ?

Seperti gambar2 lain. Pertama sekali anda tanya diri anda. Gambar yg nak diambil tu candid atau terancang. terancang bermaksud hasil akhirnya anda dah tetapkan, contohnya anda nak si kecil tu dongak ke atas dan tangan nya di bawah.

Bagaimana nak hasilkan gambar kes terancang. Sebagai contoh gambar no 3. Gambar tu mmg saya plan nak dia dongak ke atas seolah2 memandang sesuatu ke langit. Senjata yg perlu ada?

1. Anda mestilah kena pandai mengorat si kecil tu. Ini wajib.

2. Anda mesti pantas dan make sure x de apa yg menggangu pergerakan anda.

3. Pastikan setting camera dan pencahayaan dah cun.

4. Mestilah kreatif sikit. ( sikit pun x pe )

Fikirkan bagaimana nak dongakkan si kecil ke atas..  kalau ada pembantu, maknya ke.. senang sikit. minta pembantu anda tarik perhatian dengan sesuatu yg menarik perhatian si kecil. Malang sekali saya x de pembantu masa ambil gambar no 3 tu.. apa yg saya buat.. saya ikatkan kaki saya dengan benda yg menarik perhatian si kecil. saya angkat kaki ke atas dan saya snap dari bawah. Alhamdulillah sekali snap dapat.. Yg penting benda yg diikat tu mestilah menarik minat si kecil dan sebelum beraksi,  bermainlah dengan si kecil dulu dengan benda tu.

semangatkumasa depanku

—————————————–

Captured by Piiown,

Art Direction, Lighting and Photograph : Syafirol Hafiz Arsad
Location: Bandar Baru Bangi Selangor
Si kicik : Maryam